Filmanalyse "One flew over the Cuckoo's Nest"
Filmgegevens
Saul Zaentz (prod.) en Forman, M. (Reg.). (1975). One flew over the Cuckoo's Nest. De Verenigde Staten: United Artists.
Plot
Verpleegster Mildred Ratched is de verantwoordelijke van de psychische afdeling waar Mac zich bevindt. Zij hanteert een passief-agressief beleid waarbij vernedering, onmenselijke medische behandelingen en debiele routineuze activiteiten centraal staan. Mac merkt al snel dat de patiënten hun angst, voor het beleid van verpleegster Ratched, in de weg staat van hun genezingsproces. Mac ontfermt zich over de groep mannen in de hoop hen te helpen zodat zij zo snel mogelijk de instelling kunnen verlaten. Maar de spanningen lopen op tussen verpleegster Ratched en Mac waardoor Mac uiteindelijk beslist om te vluchten uit de psychiatrische instelling met alle gevolgen van dien, want zijn ontsnapping verloopt niet geheel volgens plan.
Situering film in het oeuvre van de regisseur
Beeldcompositie
CLOSE-UP
![](https://2a37bd3a3a.cbaul-cdnwnd.com/e9d39c41e0ebe465c3b4a633d6426130/200001744-ba9c0bb98c/tumblr_nksuuar2Od1ssvqsho4_250.gif)
VLAKVERDELING EN KLEUR
![](https://2a37bd3a3a.cbaul-cdnwnd.com/e9d39c41e0ebe465c3b4a633d6426130/200001746-5e4a55f42b/Schermafbeelding 2016-06-10 om 13.01.46.png)
![](https://2a37bd3a3a.cbaul-cdnwnd.com/e9d39c41e0ebe465c3b4a633d6426130/200001747-0d36b0e2da/Schermafbeelding 2016-06-10 om 13.02.03.png)
![](https://2a37bd3a3a.cbaul-cdnwnd.com/e9d39c41e0ebe465c3b4a633d6426130/200001748-3ff5940efa/Schermafbeelding 2016-06-10 om 13.02.36.png)
SYMBOLIEK
De film begint met Mac die volledig aangekleed is en zijn eigen kleren draagt. Het dragen van zijn eigen kleren staat voor zijn afhankelijkheid en eigenheid. Nadien zien we Mac zitten tijdens een sessie therapie, iedereen draagt witte kleren behalve Mac. Dit wijst erop dat Mac eigenlijk helemaal nog geen deel uitmaakt van de groep patiënten en de instelling. Nadat Mac zijn eerste shocktherapie krijgt, krijgen we hem te zien met een witte t-shirt over zijn eigen groene t-shirt. Dit laat zien dat Mac al deel uitmaakt van de instelling en van de groep mannen waarover hij zich ontfermt, maar dat hij nog wel steeds zichzelf is en dus nog altijd niet geestesziek is. Aan het einde van de film treffen we Mac aan in bed met enkel nog kleren aan van de instelling. Mac zijn eigenheid en persoonlijkheid zijn verdwenen, hij is één geworden met de instelling en is nu ook effectief debiel door een medische ingreep van de instelling. We kunnen dus stellen dat het dragen van zijn eigen kleren staat voor de persoonlijkheid en het zijn van Mac. Hoe meer zijn eigen kleren vervangen worden door de witte kleren van het ziekenhuis, hoe meer er steeds wat van Mac zelf verdwijnt.
Beschrijving verscheidene cruciale elementen
PROTAGONIST
ANTAGONIST
DRAMATISCH DOEL
CONFLICT
Camerabeweging
BREATHING SPACE
![](https://2a37bd3a3a.cbaul-cdnwnd.com/e9d39c41e0ebe465c3b4a633d6426130/200001753-80214811e3/Schermafbeelding 2016-06-10 om 15.17.01.png)
![](https://2a37bd3a3a.cbaul-cdnwnd.com/e9d39c41e0ebe465c3b4a633d6426130/200001754-55267561fd/Schermafbeelding 2016-06-10 om 15.21.57.png)
Wanneer we naar de ruimte kijken die er is tussen de frame en de plek waar de personages zitten dan spreken we van de breathing space. Normaal wordt het achterhoofd van de persoon zo dicht mogelijk bij de rand van de frame geplaatst. Allereerst hebben we hier een point of view-shot waarbij je precies altijd vanuit de ogen van de protagonist of antagonist kijkt en het gesprek volgt. Daarnaast merken we dat de personages zich niet dicht bij de frame bevinden waardoor er weinig breathing space is. Dit creëert een negatieve spanning in het beeld. Door dit te doen benadrukt men nogmaals de spanning die er heerst tussen Mac en verpleegster Ratched. Bovendien krijg je bij verpleegster Ratched ook nog eens een close-up waardoor haar kwaadheid nog sterker wordt benadrukt.
RECHTS DOMINANTER ALS LINKS
![](https://2a37bd3a3a.cbaul-cdnwnd.com/e9d39c41e0ebe465c3b4a633d6426130/200001755-129421486b/970940.png)
![](https://2a37bd3a3a.cbaul-cdnwnd.com/e9d39c41e0ebe465c3b4a633d6426130/200001756-5209253fb5/Schermafbeelding 2016-06-10 om 15.19.07.png)
POINT OF VIEW-SHOT
![](https://2a37bd3a3a.cbaul-cdnwnd.com/e9d39c41e0ebe465c3b4a633d6426130/200001757-35a22369d5/Schermafbeelding 2016-06-10 om 15.22.54.png)
![](https://2a37bd3a3a.cbaul-cdnwnd.com/e9d39c41e0ebe465c3b4a633d6426130/200001758-3695b388a1/Schermafbeelding 2016-06-10 om 15.22.58.png)
![](https://2a37bd3a3a.cbaul-cdnwnd.com/e9d39c41e0ebe465c3b4a633d6426130/200001759-1c2ec1d276/Schermafbeelding 2016-06-10 om 15.23.05.png)
![](https://2a37bd3a3a.cbaul-cdnwnd.com/e9d39c41e0ebe465c3b4a633d6426130/200001761-4042d413e0/Schermafbeelding 2016-06-10 om 15.23.15.png)
![](https://2a37bd3a3a.cbaul-cdnwnd.com/e9d39c41e0ebe465c3b4a633d6426130/200001762-319623290a/Schermafbeelding 2016-06-10 om 15.23.16.png)
Op een later moment zie je een verpleegster op onze hoofdpersonage afstappen. Al deze scènes zijn in een point of view-shot waarbij er precies wordt gefilmd vanuit de blik van Mac, wat een zeer subjectieve benadering is. De laatste shot situeert zich dan in een hoek van 90 graden waarbij we het hoofdpersonage zeer duidelijk in profiel zien zitten. Ook hier merk je dat onze hoofdpersonage zich links bevindt in de frame, wat duidt op een machteloze positie. De verpleegster die op hem afkomt bevindt zich dan ook plots rechts in het frame dat duidt dat zij de dreigende persoon is in deze scéne omdat zij diegene is die de mannen één voor één komt halen om aan hen schokken toe te dienen.