Stripanalyse: Blueberry

Fotogalerij: Blueberry

                          

1. SAMENVATTING

Mike Blueberry is een luitenant van de cavalerie die momenteel wordt aangesteld als sheriff van Palamito omdat de vorige sheriff werd afgevoerd met zijn rug vol lood. Op een dag vind ene Prosit Lücker zijn weg naar Palamito en al snel heerst er onrust door de komst van deze man. De inwoners willen hem dood omdat ze hem beschuldigen van diefstal maar bovendien ook van moord op ene Barnett. Daarnaast beweert Lücker dat hij in het bezit is van een goudmijn waardoor twee premiejagers, Wally Blount en Cole "Crazy" Timbley, hem op de hielen zitten. Prosit Lücker begint aan zijn zoektocht naar goud maar laat een spoor van moord, oplichterij en destructie na. Blueberry en zijn hulpsheriff, Jimmy McClure, zijn vastbesloten om Lücker op te pakken en te berechten voor zijn misdaden.

 

2. TIJD

Het verhaal van "De mijn van Prosit & Het spook van de goudmijn" speelt zich af in het Wilde Westen. Het verhaal situeert zich in 1868. Dit wordt expliciet vermeld aan het begin van het verhaal. Daarnaast zijn er ook enkele verwijzingen naar ontdekkingsreizigers waarbij er vaak een voetnoot is waarbij er wordt verduidelijkt om welke ontdekkingsreiziger of periode het gaat en dat het op waargebeurde feiten is gebaseerd.
 
 

3. PLAATS

Het verhaal begint in het Wilde Westen in een woestijnstadje genaamd Palamito dat zich aan de grens tussen de Verenigde Staten en Mexico bevindt. Dit is een een stadje waar er een ongeregeld stelletje uitschot huist. Verder reizen we doorheen het woestijn en bezoeken ook een stadje genaamd Pocoma waar iedereen, onderweg naar de goudmijn, voorraden inslaat. De mannen gaan verder op zoek naar Prosit Lücker maar moeten door de 'Bergen der Verschrikking' heen, wat bekend staat als een heilig gebied voor de Apachen. Uiteindelijk bevindt de goudmijn zich in een verlaten pueblo, een dorp uit de tijd van Columbus. Het verhaal eindigt in Palamito waar Mike T. Blueberry er uiteindelijk in slaagt om Prosit Lücker te arresteren. 

 
4. ANALYSE BEELDCOMPOSITIE
 
Allereerst bestaat de pagina die ik ga bespreken uit 7 plaatjes. De plaatjes hebben verschillende beeldgrootten. 
Het eerste plaatje is eerder een long shot waarbij we Prosit Lücker en Wally Blount aan een kampvuur zien staan waarbij ze een plan aan het beramen zijn om komaf te maken met het spook van de goudmijn. Het omvat het landschap en het kampvuur maar we kunnen de personages nog duidelijk herkennen aan hun kledij ondanks de afstand.
Het tweede plaatje is een medium long shot waarbij Prosit Lücker belangrijk is op dit moment door wat hij zegt. Zijn omgeving en Wally Blount zijn minder belangrijk in dit beeld. Je kan nog wel onderscheiden dat de man die het geweer vasthoudt, Wally Blount is.
Het derde plaatje is weer een long shot waarbij je de duidelijke verhouding ziet van grootte tussen de personages en hun omgeving die in dit geval hun paarden zijn. De mannen staan nog steeds rond het kampvuur en voeren een gesprek.
Het vierde plaatje is een close-up van Prosit Lücker waarbij we zijn gedachten kunnen lezen. In dit plaatje zien we hoe Prosit Lücker bij zichzelf denkt hoe Wally Blount aan zijn eind zal komen.
Het vijfde plaatje is een medium long shot waarbij Wally Blount de belangrijkste personage is in dit plaatje. Wally Blount wordt ook zodanig in beeld gebracht zodat hij als de dominante figuur overkomt. Hij is ook diegene die Prosit Lücker onder schot houdt zodat Prosit hem niet kan mislijden of vermoorden. In dit plaatje is het ook zo dat het gesprek tussen de twee mannen en zeker wat Wally Blount zegt het belangrijkste aan de hele plaat.
In het zesde plaatje hebben we te maken met een extreme close-up waarbij de ogen van Wally Blount het hele plaatje vullen. Dit zorgt ervoor dat de gevoelens die Wally Blount tegenover Prosit Lücker heeft tot hun recht komen. In dit plaatje uit Wally Blount zijn ongenoegen over Prosit Lücker, bovendien deelt hij ook zijn gedacht mee over Prosit Lücker. Door deze extreme close-up wordt zijn boodschap of misnoegen versterkt.
Het zevende plaatje is een long shot waarbij we de mannen zien staan rond het kampvuur. We zien ook Wally Blount wegwandelen om hun plan, om het spook te vangen, uit te voeren. Maar in dit plaatje speelt er zich ook iets speciaals af. In dit plaatje is er ook een ander plaatje waarbij er iemand door een verrekijker kijkt naar hoe Wally Blount wegsluipt uit de lichtkring van het kampvuur. In dit plaatje ben je eigenlijk als toeschouwer precies zelf aan het kijken door de verrekijker waardoor ik zou kunnen zeggen dat we hier te maken hebben met een over-the-shouldershot. Hierbij wordt dan ook de illusie gewekt dat je zelf door de verrekijker aan het kijken bent.

 

5. ANALYSE CLOSURE

Er zijn twee soorten closure die in deze pagina voorkomen: overgang in tijd en één onderwerp wordt voorgesteld in een opeenvolging van verschillende acties. De closure waarbij er een overgang in tijd is, merken we bijvoorbeeld aan de overgang tussen de eerste twee plaatjes. In het eerste plaatje zien we de twee mannen rond het kampvuur staan en plots zien we in het tweede plaatje Prosit Lücker uit een greppel kruipen. Beide mannen staan ook plots rechts van het kampvuur terwijl in het eerste plaatje het kampvuur zich tussen de mannen in bevindt. Er is geen plaatje dat aangeeft dat de mannen zich verplaatsen naar een andere plek, vandaar dat we dus kunnen stellen dat er een closure is van overgang in tijd. Daarnaast is er ook een closure waarbij één onderwerp in verscheidene opeenvolgende plaatjes wordt weergegeven. Op deze pagina lezen we hoe de mannen een valstrik plannen om komaf te maken met het spook van de goudmijn. De verschillende plaatjes geven verscheidene acties weer die de mannen ondernemen om hun plan uit te voeren. Het effect dat deze closure op het verhaal heeft is dat je in grote lijnen kan meevolgen hoe de mannen hun plan gaan uitvoeren waarbij je als lezer zelf niet teveel moet aanvullen.

 

6. ANALYSE WOORD-BEELDVERHOUDING

Wanneer we kijken naar hoe de tekst en het beeld met elkaar in verhouding staan dan zijn er toch enkele combinaties van toepassing op deze pagina. In alle plaatjes is er een onderling afhankelijke combinatie aan de orde waarbij het beeld en de tekst van belang zijn. Het beeld zorgt voor de juiste setting en sfeer. Het geeft ook duidelijk weer wanneer het dag of avond is. Het beeld en de tekst vullen elkaar perfect aan. Toch is er één plaatje waarvan we kunnen spreken van een additieve combinatie waarbij het beeld en de tekst onlosmakelijk verbonden zijn met elkaar. In plaatje zes zien we een extreme close-up van Wally Blount waarbij de tekst extra informatie geeft aan de lezer over wat Wally Blount van Prosit Lücker vindt. Bovendien is het beeld een versterking op dit misnoegen. Het versterkt Wally Blount zijn emoties en mening. In het laatste plaatje kunnen we ook wel stellen dat het tekstje boven het beeld van de verrekijker eigenlijk belangrijker is dan het beeld zelf. Het geeft de lezer meer informatie die de personages zelf niet weten of zien. Enkel de lezer heeft hier weet van, het beeld voegt in mijn ogen hier niet veel aan toe en is eerder illustratief.

 

7. ANALYSE BELANGRIJKSTE PERSONAGE

De belangrijkste personage op deze pagina is zeker Wally Blount. Hij komt het meest in beeld en hij is ook diegene die het plan gaat uitvoeren om de spook van de goudmijn in de val te lokken. Verder denk ik ook dat hij het belangrijkste personage is omdat zijn emoties en meningen worden benadrukt. Hij wordt ook meermaals in beeld gebracht als dominantere figuur waarbij hij rechtstaat en ook wordt afgebeeld met een Winchester in zijn handen. Op deze pagina fungeert Prosit Lücker meer als lokaas om het plan uit te voeren waarbij hij enkel aan het kampvuur moet blijven zitten om het spook van de goudmijn uit zijn tent te lokken.

 

8. ANALYSE SFEER, LOOK OF TEKENSTIJL VAN DEZE STRIP

Het verhaal begint met de typische kenmerken van een western waarbij een sheriff zich verveelt, er een knokpartij plaatsvindt in een saloon en er revolverschoten zijn. Het verhaal in het Wilde Westen kan beginnen. Blueberry is het hoofdpersonage en is een echte cowboy dat symbool staat voor de mannelijkheid, geweld en zelfredzaamheid van die tijd. De tekenstijl in deze strip is erg gedetailleerd en de personages lijken levensecht, het personage Mike Blueberry is dan ook gebaseerd op niemand minder dan Jean-Paul Belmondo. Doordat alles zo levensecht lijkt en de open vlaktes vaak het decor vormen voor deze strip, krijgen we een soort filmische benadering waarbij er dus ook parallelle gebeurtenissen kunnen plaatsvinden. Deze uitgebreide en gedetailleerde tekeningen van de omgeving wekken een soort van vrijheid op maar ook oncontroleerbaarheid, waarbij vele misdaden kunnen plaatsvinden zonder dat iemand iets ziet of weet. Dit is ook weer eens iets typisch voor de tijd van het Wilde Westen. 

Deze strip was in zwart-wit maar dit stoorde niet, ik vond dat het verhaal op deze manier meer tot zijn recht kwam. De verschillen tussen dag en nacht werden goed weergegeven en doordat er geen kleur was, kon ik me beter op het verhaal focussen waarbij ik minder afgeleid werd door het beeld en de tekeningen. Het gebruik van zwart-wit heeft ook iets rauwer waarbij het westerngehalte beter tot zijn recht komt en de karakteristieke gelaatstrekken van de verschillende personages op je netvlies branden.