GEBR. VAN TED VAN LIESHOUT

Korte inhoud

Lukas (Luuk) is een jongen die niet uit de kast durft te komen. Zijn broertje Marius (Maus) is gestorven aan een spijsverteringsziekte. De moeder van de jongens beslist om al Maus zijn spullen te verbranden zodat ze voorgoed afscheid kunnen nemen van hem, dit tot groot ongenoegen van Luuk. Luuk besluit om Marius zijn dagboek bij te houden zodat zijn broertjes gedachten bewaard blijven. Wanneer hij Marius zijn dagboek begint te lezen ontdekt hij dat zijn broer ook te kampen had met homoseksuele gevoelens. Hij leest hoe triest Marius is dat zijn broer niet met hem over zijn eigen homoseksualiteit wilt praten. Vanaf dat Luuk een lege bladzijde tegenkomt in de dagboek begint hij er verder in te schrijven. Door het lezen van Maus zijn dagboek slaagt Luuk erin zichzelf en zijn homoseksualiteit te aanvaarden. Bovendien komt hij dankzij zijn broer en het dagboek uit de kast.
 
 
 
 
 
 

Verwerkingsopdracht C3: zoek 4 kunstreproducties bij vier verschillende thema's uit het boek. Vermeld telkens titel, maker en jaar van het kunstwerk en licht je keuzes grondig toe.

 
       
 
 
"Thomas" door Robert Mapplethorpe (1987).

Het thema dat bij deze afbeelding past is homoseksualiteit. Deze foto duidt op hoe Lukas zich verstopt.  Lukas kan zijn ware aard niet tonen aan de rest van de wereld. Hij zit als het ware vast in de kast en wil er uit komen maar geraakt er niet zomaar uit. Terwijl hij stikt, houdt hij zich vast zodat hij de grond onder zijn voeten niet kwijtraakt. Uiteindelijk slaagt hij erin uit te breken uit de kast.

 

 
 
 
 
 
"De dood van Marat" door Jacques-Louis David (1793).
Toen ik dit schilderij tegenkwam deed het mij denken aan de dood van Marius. Tot op de dag dat hij sterft, blijft Maus in zijn dagboek schrijven. Verder is het niet echt duidelijk waaraan Marius sterft, net zoals in dit schilderij is het niet zo duidelijk waaraan Marat is gestorven. Pas nadien komen we te weten dat hij sterft aan een zeldzame spijsverteringsziekte. Tenslotte is het thema van Marius zijn dood van groot belang voor het verhaal. Zonder de dood van Marius zou er geen verhaal zijn.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
"De wandelaar boven de nevel" door Caspar David Friedrich (1818).
In dit schilderij zien we een man op een rotswand staan. Het lijkt of er net een grote storm is gepasseerd en het water nu eindelijk weer gaat liggen. De man baant zich een weg door deze wildernis op zoek naar iets. Dit schilderij doet me denken aan de weg die Lukas moet afleggen om zichzelf te vinden. Hij trotseert vele obstakels maar weet zich naar het einde van het verhaal toe, een weg te banen naar een leven waarin hij rust vindt. Waar hij zichzelf aanvaardt voor wie hij is en waar anderen hem ook aanvaarden. De essentie van dit schilderij is voor mij de zoektocht naar je ware identiteit.
 
 
 
 
 
 
 
"Automat" door Edward Hopper (1927).
Het thema dat sterk in dit schilderij naar voren komt is eenzaamheid. Zeker als toeschouwer voel je sterk hoe eenzaam die dame in het schilderij is. Ook als lezer van het boek GEBR. voel je hoe eenzaam Luuk is maar ook hoe eenzaam Maus was. Beide jongens waren eenzaam omdat ze niet wisten met wie ze over hun homoseksualiteit konden praten. Ze zijn onbewust geïsoleerder gaan leven want ze moesten een "groot geheim" met hen meedragen. Tot slot is Lukas ook erg eenzaam sinds Marius zijn dood.
 
 
 
 
 

Opdrachtevaluatie

Vanuit mijn eigen ervaring

Ik vond het een zeer leuke opdracht omdat ik toch enig interesse heb in kunst. Toch vond ik het moeilijk om een kunstwerk te vinden waar ik het verhaal meteen aan kon koppelen. Het zoeken naar kunstreproducties die een link hadden met het verhaal, was een moeilijke opdracht. Ik vind dat ik veel tijd heb verloren met het zoeken naar kunstwerken.  Na het opzoeken van drie reproducties, werd de opdracht een beetje afgezaagd en merkte ik dat mijn motivatie om de opdracht tot een goed einde te brengen, aan het verdwijnen was.
 
 

Vanuit didactisch perspectief

Deze verwerkingsopdracht is een zeer interessante opdracht maar ik vind dat deze opdracht niet geschikt is voor alle leeftijden. Dit zou een opdracht zijn die ik eerder in een tweede of derde graad zou geven en niet in een eerste graad. Je moet goed nadenken over waarom je nu juist voor een bepaald kunstwerk kiest en ik denk dat dit niet altijd even gemakkelijk is omdat iedereen kunst toch wel anders interpreteert. Door de nodige toelichting zou je moeten begrijpen waarom een leerling voor een bepaald kunstwerk koos maar toch is er nog steeds die ruimte voor interpretatie aanwezig. Verder vond ik het opzoeken van verscheidene kunstreproducties tijdrovend en had de opdracht zich mogen toespitsen op een ruimer zoekveld. Zo zou je bijvoorbeeld vijf dingen moeten bespreken die je associeert met het boek gaande van kleuren, geuren, voorwerpen, weersomstandigheden, enzovoort.