2 Lectuurfiches

Het Grote Misschien - John Green

 

Het Grote Misschien is het vertaalde jeugdboek van de Amerikaanse auteur John Green. De originele titel is: Looking for Alaska. Het boek is opgedeeld in twee delen, een 'voor' en een 'na'. Welke gebeurtenis zich daartussen  bevindt is het grote mysterie. Het hoofdpersonage is de zestienjarige Miles. Hij besluit om naar een kostschool te gaan en zijn suffige leven achter zich te laten. Hij had thuis niet al te veel vrienden en beleefde nooit iets spannends, dus een nieuwe uitdaging kon hij wel gebruiken. Op de kostschool gaat het sociale contact veel vlotter en hij maakt meteen drie goede vrienden. Miles wordt verliefd op Alaska, het bijzondere en wispelturige meisje uit hun vriendengroep. Het leven op internaat bevalt Miles wel. Tot Alaska op een avond gehaast van de campus vertrekt. 

 

Miles Halter (Prop) woont in Florida met zijn ouders. Het verhaal begint dan ook in Florida waar Miles afscheid neemt van zijn ouders en "vrienden" om naar een kostschool te gaan in Culver Creek, Alabama. Het is op dit internaat, in Alabama, waar de doorslaggevende gebeurtenissen zich voordoen en kunnen we dus stellen dat dit de voornaamste plek is van het verhaal. Op Culver Creek zijn er enkele plaatsen die belangrijk zijn voor het verhaal namelijk het rookhol, het meer, de kamer van Alaska en de kamer van Miles en Chip Martin ( de Kolonel). Het Grote Misschien speelt zich af in de recente tijd. Het is een vrij hedendaags verhaal en speelt zich zeker en vast niet af in een historische periode. Het boek is opgedeeld in 2 delen namelijk 'ervoor' en 'erna'. Het boek begint met honderzesendertig dagen ervoor en eindigt met honderzesendertig dagen erna. We kunnen dus stellen dat er precies 272 dagen zijn waarin het verhaal zich afspeelt. 

Het hoofdthema van dit boek is 'de dood van een geliefde vriendin'. Deze geliefde vriendin is Alaska Young en Miles was verliefd op haar. Maar ook Takumi en de Kolonel hielden erg van haar maar dan niet op dezelfde manier als Miles van Alaska hield. Iedereen hield van Alaska maar op zijn eigen manier en heel het boek gaat om de vriendschap of liefde tussen Alaska en de jongens. In de gebeurtenissen ervoor is er een sterke focus op de band die de vier jongeren hebben met elkaar en in de gebeurtenissen erna wordt er vooral gefocused op hoe men dient om te gaan met het verlies van een geliefde, in dit geval Alaska.

 

Mijn appreciatie van het boek aan de hand van de methode - Chambers:

  1. Door wiens ogen heb je het verhaal gevolgd? Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Miles Halter (Prop). Het is dan ook zo dat je een band creërt met Miles omdat je al zijn gedachten en gevoelens tot op de letter kan volgen.
  2. Wat vond je het meest ingrijpende aan dit boek? Ik vond het zeer ingrijpend om te zien hoe Miles evolueert doorheen het verhaal. Dit mede omdat je alles ook door zijn ogen volgt. In het begin van het verhaal is Miles Halter een echte eenzaat en had ik een beetje medelijden met hem. Ik had medelijden met hoe hij zich gedraagt tegenover zijn ouders en hoe hij zich anders voordoet. Miles was in het begin van het verhaal een schuchtere jongen met weinig of geen levenservaring. Wanneer hij naar Culver Creek gaat begint Miles te veranderen. Hij maakt vrienden en haalt kwajongens streken uit en gedraagt zich eindelijk als een puber. Dit vond ik ingrijpend omdat hij zijn gedachten deelt met de lezer over hoe zijn leven is verandert en hoe gelukkig hij is met zijn nieuwe, echte vrienden ondanks hun gebreken. Tenslotte leefde ik erg mee met Miles na de dood van Alaska. Ik begreep waarom hij met zoveel vragen zat maar bovendien snapte ik ook hoe het voelde om iemand te verliezen die je graag ziet.
  3. Wat vind je van het einde? Blijft er het nodige onduidelijkheid? Vind je dat vervelend of juist niet? Ik vind het einde fantastisch! Dat er geen echte 'happy end' is vond ik zeer goed want meestal eindigt alles met een: 'En ze leefden nog lang en gelukkig'. Dat het verhaal een triestige en eenzaam einde heeft, is ingrijpend en zorgt ervoor dat ik dit boek niet snel zal vergeten. Verder vind ik het aan de ene kant jammer dat  we niet goed weten of Alaska zelfmoord heeft gepleegd of dat het effectief om een ongeluk gaat. Dit vind ik eigenlijk vervelend omdat je in een soort van onwetendheid verkeerd, net zoals de personages in het verhaal. Ook zij bevinden zich in een soort van roes van onwetendheid met vragen die onbeantwoord zullen blijven en waar ze vrede mee dienen te vinden.
 

Narratologisch aspect - motieven

Vrienschap: 

Vriendschap is een erg belangrijk motief in dit verhaal. Miles heeft eigenlijk geen vrienden in Florida. Maar leert op Culver Creek juist wel leuke jongeren kennen met wie hij goede vrienden wordt. De Kolonel, Takumi, Alaske en Miles zijn onafscheidelijk doorheen het verhaal totdat het noodlot toeslaat en Alaska sterft. Hun vriendschap wordt op de proef gesteld maar de goede vrienden weten zich een weg te banen doorheen dit verdriet en komen er toch nog sterker uit dan verwacht.

  • p. 10: Het enige dat nog erger is dan een feestje geven waar niemand naartoe komt, is een feestje geven waar alleen maar twee                  ontzettend, vreselijk saaie mensen naartoe komen.
  • p.30: De Kolonel stelde me (als 'Prop') voor aan de andere jongens om de wiebelige houten tafel, maar alleen de naam Takumi bleef me bij, omdat Alaska die de vorige dag had genoemd.
  • p.149: Ik haalde Alaska en de Kolonel uit onze kamer op en we liepen naar de brug, waar ik tot in de beschamendste details verslag deed van het fellatiofiasco.

Verliefdheid

Miles Halter heeft nog nooit een verliefdheid, zo hevig als deze voor Alaska, gevoeld. Het triestige aan deze zaak is dat hij nu net smoorverliefd wordt op een meisje dat overlijdt. Hij heeft het hier erg moeilijk mee in het begin maar nadien kan hij dit verdriet en verlies een plaats geven waardoor hij verder kan gaan met het leven ongeacht het feit dat hij altijd van Alaska Young zal blijven houden.

  • p.26: Ze had van die ogen die je ertoe brachten haar in alles wat ze ondernam te steunen. En ze was niet alleen mooi, maar ook sexy, met die borsten die tegen haar strakke hemdje duwden, de rondingen van haar benen die onder de bank heen en weer zwaaiden, met haar slippers aan haar staalblauw gelakte tenen bungelend.
  • p.29 - 30: Met een gevoel of ik een smoorverliefde idioot was, stond ik op om de deur dicht te doen.
  • p. 247: Maar dat niet-weten zou me er niet van weerhouden haar lief te hebben, en ik zou altijd van Alaska Young, mijn bedrieglijke buurvrouw, blijven houden, met heel mijn bedrieglijke hart.

Leven en dood

Leven en dood is in mijn ogen ook een zeer belangrijk motief van dit verhaal. Doorheen het hele verhaal worden er verschillende geloofsovertuigingen aangehaald die leven en dood anders benaderen. De leerlingen op Culver creek School moeten hier onderzoek naar doen en essays over schrijven en als het ware filosoferen over het leven en het leven na de dood. Na de dood van Alaska is dit een onderwerp dat Miles erg emotioneel raakt en blijven deze filosofische vragen over het leven na de dood hem teisteren.

  • p.214: - Maar ik had maar ruimte voor 1 echt verlangen, en zij was dood, en daar wilde ik het hoe en waarom van weten, en dat kon Lara me niet vertellen, en dat wat het enige dat ertoe deed.
  • p. 247: Dus ik heb haar ook laten gaan. En het spijt me. Ik weet dat jullie van haar hielden. Je kon moeilijk anders.
  • p.249: Dat denk ik nog steeds, soms, dan denk ik dat 'het hiernamaals' misschien maar iets is wat we hebben verzonnen om de pijn van het verlies te verzachten, om onze tijd in het labyrint draaglijk te maken.

Schoolleven

Het leven op school is ook een erg belangrijk motief omdat het hier is dat Miles, Takumi, de Kolonel en Alaska hun eerste ervaringen met bepaalde zaken meemaken. Zoals  hechte vriendschappen smeden, leren roken en drinken, orgasmes hebben en stunts uithalen. Deze stunts zijn echt iets typisch voor Culver Creek en hebben uitsluitends iets te maken met het schoolleven hier.

  • p.23: Ik had nog nooit een sigaret gerookt, maar een mens moet zich aanpassen...
  • p. 148: Het was mijn eerste orgasme met een meisje erbij, en na afloop was ik beschaamd en nerveus, net als Lara blijbaar, die tenslotte de stilte verbrak met: 'Eh, zullen we wat huiswerk doen?'
  • p.237: Met z'n vieren gingen we in een roes van success naar kamer 43 terug, ervan overtuigd dat de Creek nooit meer zo'n stunt zou meemaken, en het kwam niet eens in me op dat ik in moeilijkheden zou kunnen komen totdat de Adelaar de deur naar onze kamer opende, op ons neerkeek en misprijzend zijn hoofd schudde.

 

De Golf - Morton Rhue

 

Geschiedenisleraar, Burt Ross, behandelt het nazisme en de Tweede Wereldoorlog in zijn klas. De meeste leerlingen reageren hier eerder onverschillig op. Ze zeggen dat dit al zo lang geleden is gebeurd en dat zoiets als de Holocaust nooit meer kan gebeuren. Geschokt door wat Burt hoort besluit hij om een experiment aan te gaan met de leerlingen om hen te laten zien hoe bewegingen als het nazisme konden ontstaan en steeds weer kunnen opduiken. Zo ontstaat De Golf, een groepsgebeuren dat de hele school op zijn kop zet. Dit experiment wordt zo ver gedreven dat het bijna uit de hand loopt.

 

Het verhaal speelt zich af in de Gordon middelbare school in Amerika. De Golf-Beweging komt tot stand in de klas van geschiedenisleraar Burt Ross. De tijd waarin het verhaal zich afspeelt is hedendaags en na WO II. De Golf is gebaseerd op een gebeurtenis die werkelijk heeft plaats gevonden op een school in Palo Alto, Californië in 1969.

Het hoofdthema van het boek is 'een sociaal experiment geïndoctrineerd met de nazi-ideologie'. Het hele verhaal gaat om een experiment dat Burt Ross onderneemt om zijn leerlingen aan te tonen dat gebeurtenissen zoals de Holocaust zich kunnen herhalen. Burt Ross gebruikt ook de ideologieën van de nazi's zoals het hebben van een bepaalde kledingsstijl, harde bevelen uitroepen, het gebruik van emblemen en lidmaatschapskaarten. Als men het fenomeen van het uitvoeren van een sociaal experiment wegneemt uit het verhaal dan is er ook geen verhaal meer.

 

Mijn appreciatie aan de hand van de methode - Chambers:

  1. Heb je weleens een boek gelezen of een film gezien over hetzelfde onderwerp? Wat vind je beter: dit boek of het andere boek of die film? Licht toe. Ik heb in het begin van het academiejaar de film 'Die Welle' moeten zien voor het vak RZL. Deze film is gebaseerd op het boek 'De Golf' van Morton Rhue. Ik vond het boek beter omdat er sterkere overeenkomsten zijn met de waargebeurde feiten. Het verhaal speelt zich af in Amerika. Er is sprake van rugby of anders gezegd het Amerikaanse football, kortom voelt het realistischer aan met wat er echt gebeurd is in 1969. Ook is het Burt Ross zelf die beslist om zijn klas te conformeren tot 'De Golf'. Terwijl de film 'Die Welle' zich afspeelt in Duitsland en allereerst komt het experiment tot stand door een projectweek op school. Verder is er geen sprake van Amerikaanse football maar wordt er waterpolo gespeeld op deze school in Duitsland. Tenslotte heb ik al veel over sociaal psychologische experimenten gelezen en gezien. Zo denk ik dan aan experimenten van Philip Zimbardo en Jane Elliott. Ik kan zeggen dat sociale psychologie me wel zeer boeit maar het is zeker niet iets waar ik me voortdurend in wil verdiepen.
  2. Weet je iets over de schrijver, of over hoe dit verhaal tot stand kwam? Zou je daar meer over willen weten? Allereerst wil ik het hebben over de schrijver Morton Rhue. Morton Rhue is het pseudoniem van de Amerikaanse auteur Tod Strasser. Hij heeft al enkele adolescentenromans op zijn palmares staan. Verder heeft hij 'De Golf' gebaseerd op een waargebeurd experiment uit 1967 op de Cubberley  High School in Palo Alto, Californië. Tenslotte zou ik meer willen weten over hoe dit experiment van 'The Third Wave' tot uiting is gekomen en hoe Ron Jones dit heeft aangepakt.
  3. Hebben bepaalde gebeurtenissen je aan het denken gezet? Waarover? Ik weet dat gebeurtenissen die zich hebben voorgedaan zich gemakkelijk kunnen herhalen omdat dit simpelweg een fout is dat de mensheid blijft begaan. Mensen denken dat de geschiedenis zich niet kan herhalen en dat we nooit dezelfde fouten meer zullen maken maar in mijn ogen is dit niet zo. Deze overmoedige en zelfverzekerde gedachtegang is juist datgene dat paradox is. We denken dat we nooit meer die fouten gaan maken dus besteden we er niet veel aandacht meer aan en staan we er onverschillig tegenover maar het is juist door deze onverschilligheid dat de mens in staat is om de fouten van de geschiedenis te herhalen. Mensen worden sneller beïnvloedt dan ze denken door allerlei gedachtegangen en geloofsovertuigingen waardoor ze niet beseffen dat ze eigenlijk precies datgene zijn aan het doen dat al heeft plaatsgevonden in de geschiedenis. 
 
Narratologisch aspect - Titel:
 

De titel van het boek verwijst naar de beweging die Burt Ross opricht. Hij wil aantonen aan zijn leerlingen dat mensen door simpelweg één persoon kunnen geconformeerd worden tot een bepaald ideaal. Een golf staat ook symbool voor iets waardoor mensen kunnen overspoeld worden. Het is een snel fenomeen dat je niet ziet aankomen en je volledig kan overspoelen naar een totaal andere plek (in het leven). Daarnaast is het ook zo dat een golf alles en iedereen rondom haar overspoelt en meesleurt. Tenslotte verandert een golf aldoor en is voortdurend in beweging. Een golf heeft een bepaalde richting en kracht. Net zoals de Golf-Beweging een bepaalde richting wil uitgaan en kracht of macht heeft en er niet voor zal terugdeinzen om deze te gebruiken.

De titel doet me niet aan een ander boek denken maar toen ik de eerste keer van 'De Golf' hoorde dacht ik dat het om een surfkamp ging waarbij honderden jongeren werden overspoeld door een golf en werden meegesleurd naar een onbewoond eiland waar ze moesten zien te overleven. Ik had nooit gedacht dat 'De Golf' zou gaan over een sociaal experiment dat uit de hand loopt. Of iets dergelijks. In ieder geval had ik een totaal ander verhaal verwacht, alleszins één met een natuurramp of iets over de zee.

Ik vind de titel niet erg uitnodigend want het is niet veelzeggend over het thema van het boek. Maar wanneer je de achterflap van het boek hebt gelezen wordt de titel wel duidelijk en is ze een goed gekozen titel voor het boek. Op het eerste zicht leek het een leuk boek maar nadat ik erin begon te lezen besefte ik dat ik de film 'Die Welle' al had gezien en was mijn leeslust voor dit boek weg omdat ik de film 'Die Welle' slecht vond.

Er is geen begincitaat aanwezig in het verhaal dat enigszins van enige relevantie is maar er is wel een leuze dat enkele malen terugkeert: 'Kracht door discipline, kracht door eenheid, kracht door actie'. Deze leuze wordt de groet van de Golf-beweging. Deze begroeting is afkomstig van de nazi-ideologie. Verder komt de titel van het boek, 'De Golf' voortdurend weer terug in het verhaal. De leerlingen spreken over wij, De Golf, ze handelen en denken enkel nog ten gunste van hun Golf-Beweging. Ook wordt  er een symbool bedacht voor 'De Golf', een cirkel met daarbinnen de gestileerde omtrek van een golf. Ook dit symbool verwijst naar de titel van het boek.