Rapportering Literair evenement: Boekenbeurs

RAPPORTERING: BEZOEK UITGEVERIJ PELCKMANS - ABIMO

Tijdens de Boekenbeurs in het Antwerp Expo besloot ik om het boekenaanbod van de uitgeverij Pelckmans - Abimo te gaan bezichtigen. Ik besloot deze stand te bezoeken omdat ik de voorbije jaren toch erg veel met boeken van deze uitgeverij in contact ben gekomen. Verder had ik vernomen dat er een nieuw werkboek voor Engels uitkwam waar ik erg benieuwd naar was. Dit was de drijfveer voor mijn keuze om deze boekenstand te gaan bezoeken.

Tijdens het dwalen door het labyrint genaamd de Boekenbeurs zag ik de boekenstand van Pelckmans meteen. Je kon er heus niet naast kijken. Het was een zeer grote stand waar het logo direct de blikvanger was. Daarnaast zag ik verscheidene rekken gevuld met educatief materiaal waarbij de hele reeks van Frappant me meteen opviel. Frappant werd zeer netjes en uitgebreid uitgestald.

Het imago dat Pelckmans volgens mij heeft is dat het een aanbieder is van kwalitatief en aantrekkelijk educatief materiaal dat bovendien gebruiksvriendelijk is. Verder ben ik van mening dat zij ook erg innovatief overkomen. Zij blijven zich aanpassen aan de tendensen die zich voordoen in de onderwijswereld en proberen zich vaak te verbeteren. Zo is het dan ook dat zij nieuw educatief materiaal uitbrengen voor het vak Engels. Dit nieuw materiaal valt onder de naam 'Ace'. Verder brachten zij ook materiaal uit over alternatieve werkvormen zoals het coöperatief leren enzovoort. 

Waar ik erg van versteld stond was dat uitgeverij Pelckmans ook taalmagazines aanbiedt voor in de klas. Hier zou ik als toekomstige leerkracht Engels toch wel veel interesse in hebben om deze in mijn lessen te integreren. Zo was er voor elke graad een passende taalmagazine met allerlei interessante weetjes en thema's.

RAPPORTERING LEZING: "Zie zo... smakelijk lezen!"

Tijdens het bezoek aan de Boekenbeurs in de Antwerp Expo besloot ik de lezing, "Zie zo... smakelijk lezen!",  te gaan bijwonen. De lezing begon om 19u aan het Rood podium. In het programmaboekje werd de lezing omschreven als een debat rond leesbevordering waarbij verschillende thema's als woordenschatontwikkeling, kinderliteratuur, werkvormen voor taal- en leesvaardigheid, ... aan bod gingen komen. De deelnemers waren hoofdlector Nederlands - Riet Jeurissen (Zwijsen BE), Valerie Leirens (Abimo) en Marja Borgers (Garant). Deze dames gingen een uur lang debatteren over wat leesbeleving nu is en hoe je aan leesbevordering kan doen bij autochtone en allochtone jongeren. De gespreksleider van dienst was niemand minder dan chef-kok Johan De Keyser.

Ik was erg geïnteresseerd in deze lezing omdat het over leesplezier gaat en ik voor het vak ORV rond leesbevordering bij jongeren aan het werken was. Ik dacht dat deze lezing me eventueel kon helpen met hoe we nu aan nog meer leesbevordering kunnen doen en me eventueel enige alternatieve werkvormen ging aanbieden rond dit thema.

Als ik zo eerlijk mag zijn dan kan ik alleen maar stellen dat ik eigenlijk teleurgesteld was met deze lezing. Ik had meer verwacht en ik dacht echt dat er eventueel interessantere of innovatievere zaken gingen aangehaald worden, maar dit was niet het geval. Het was eerder een promotie voor elk van de dames hun boek(en) die ze reeds hadden gepubliceerd. Ze waren het hele debat lang hun werk aan het verkopen. Bovendien werd er enkele keren expliciet gezegd dat we voor meer informatie rond bijvoorbeeld coöperatief lezen het boek konden raadplegen dat zij hadden geschreven. Ze hadden ook allen hun laatste nieuwe werk bij en lieten dit zien bij de aanvang van het debat. Wat het bovendien nog teleurstellender maakte was dat er in de zaal ook mensen uit de uitgeverij zelf zaten die keurig noteerden wat er gezegd werd door diegene die hun werken bij hen laten uitbrengen. Zo zat er een dame van Abimo naast me vanalles te noteren telkens Valerie Leirens aan het woord was. Ik vond dit storend, het gaf me nog meer het gevoel dat het hier om een verkoopstruc ging in plaats van een echt debat rond leesbeleving en leesbevordering. Als ik dit had geweten dan had ik steevast een andere lezing uitgekozen om te gaan bijwonen!