Gedichtanalyse: Eddy van Vliet
BIOGRAFIE
Voor mijn gedichtanalyse ga ik rond een gedicht werken van Eduard Léon Juliaan (Eddy) van Vliet. Eddy van Vliet is een vlaamse dichter. Hij is geboren in Antwerpen op 11 september 1942 en stierf op 5 oktober 2002. Eddy was niet enkel een succesvolle dichter maar bovendien ook een advocaat. Hij was dan ook geregeld te zien op VTM als panellid in 'Recht van antwoord'. In de literaire wereld wordt Eddy van Vliet als een neoromanticus gezien.
THEMA'S EN DICHTBUNDELS
Het huwelijk tussen Eddy van Vliet zijn ouders boterde slecht. Toen Eddy twaalf jaar oud was, verliet zijn vader het gezin en kwam nooit meer terug. Dat verdriet en gemis om zijn vader laat hij zeer duidelijk blijken in zijn werken. Eddy schreef hierover in één van zijn bekendste gedichten, Afscheid van mijn vader. Nogmaals verwijst Eddy naar zijn vader door zijn laatste dichtbundel, ook wel zijn bekenste, Vader (2001) te noemen. Terwijl Eddy volop aan deze dichtbundel aan het werken was, stierf zijn vader. Eddy debuteerde met de bundel: Het lied van ik (1964), wat dit een belangrijk werk maakt want zo heeft Eddy van Vliet zich een plek weten te veroveren in de literaire wereld. In dit werk gaat Eddy dingen uit de werkelijkheid abstract maken en vervangen door sprookjesachtige of mythische elementen. Ook in Colombus tevergeefs (1969) gaat hij de confrontatie met de buitenwereld aan.
Eddy van Vliet is een dichter die niet graag wilde bestempeld worden als neoromanticus want hij was van mening dat hij schreef wat hij voelde en waar hij aan dacht. Het ging hem niet om in een bepaalde stroming uit te blinken maar om zijn verdriet, melancholie en vragen rond de dood neer te schrijven. Doordat hij zijn gevoelens zo sterk weet over te brengen via zijn gedichten wordt hij aanzien als een romanticus pur sang. Veel van zijn werken zijn autobiografisch, ze gaan over het verdriet van zijn vaders vertrek en om het gemis waarmee Eddy heeft moeten leren leven.
PRIJZEN
GEDICHT VAN EDDY VAN VLIET
Dood Dood. Heb geen angst. Talm niet voor mijn deur. Kom binnen. Lees mijn boeken. In negen van de tien kom je voor. Je bent geen onbekende. Houd mij niet voor de gek met kwalen waarvan niemand de namen durft te noemen. Leg mij niet in een bed tussen kwijlende kinderen die van ouderdom niet weten wat ze zeggen. Klop mij geen geld uit de zak voor nutteloze uren in chique klinieken. Veeg je voeten en wees welkom. (Uit: De toekomstige dief: gedichten - 1991) |
GEDICHTANALYSE: DOOD
Analyseschema Lyriek | Analyse | Voorbeeld uit het gedicht |
1. De titel | De titel van dit gedicht geeft meteen het thema weer, de dood. In dit gedicht spreekt hij de dood aan. | "Dood." |
2. Het lyrisch ik | Het lyrisch ik is gegarandeerd Eddy van Vliet. De aangesprokene in dit gedicht is de dood. De verhouding die er is tussen de twee is een beetje eigenaardig. Het lyrisch ik is niet bang van de dood en hij verwelkomt de dood, hij vraagt de dood om binnen te komen. Hij zegt ook dat de dood geen onbekende is. Dit omdat hij vaak over de dood schreef in zijn werken, vandaar de verwijzing. De sfeer die er is tussen de twee is een gemoedelijke intieme sfeer. Het is net of het lyrisch ik tegen een persoon spreekt die zijn muze zou kunnen zijn. | "Je bent geen onbekende" |
3. Het thema | Het thema is overduidelijk de dood. Hij spreekt de dood aan en zegt eigenlijk hoe hij wil sterven. Snel en gemakkelijk, zonder een te lange lijdensweg. Hij nodigt de dood uit om binnen te komen en niet langer te treuzelen want hij wil niet in behandeling gaan of tijd doorbrengen in het ziekenhuis. Van zodra de dood binnenkomt besef je dat het lyrisch ik dan ook sterft. Maar het lyrisch ik laat ook blijken dat hij klaar is om te sterven, hij is niet bang. Hij kent de dood want hij heeft er al veel over geschreven. | "Veeg je voeten en wees welkom." |
4. Vorm, vers en strofebouw | Wanneer ik naar dit openbarend gedicht kijk in zijn geheel dan tel ik 3 strofes. Strofe 1 telt 4 versregels, strofe 2 telt 6 versregels en strofe 3 telt 1 versregel. De laatste strofe is als het ware een beetje de 'clue' van het gedicht. De dood is er nog niet en het lyrisch ik vraagt hem een bezoekje te brengen. In de eerste twee strofes lees je over hoe het lyrisch ik over de dood denkt en hoe hij eigenlijk wil sterven. In de laatste strofe nodigt hij de dood bij hem binnen. Dit gedicht bevat op het eerste zicht geen opvallende vorm. We hebben hier niet te maken met een haiku, limerick, elfje, sonnet, of andere dichtvorm. |
|
5. Beeldspraak, stijlfiguren en symbolen | Allereerst schrikt Eddy van Vliet er niet van terug om veel beeldspraak te gebruiken. Dit is niet storend, het laat juist ruimte om dingen persoonlijker te interpreteren en in te kleuren. Hij zegt dat de dood geen onbekende is voor hem. Dan vraag je je af of dit komt doordat hij vaak over de dood schreef of omdat er al veel mensen rondom hem zijn gestorven. Daarnaast gebruikt hij een heel mooi metafoor voor oude, demente mensen. ".... kwijlende kinderen die van ouderdom niet weten wat zeggen." Allereerst zegt men wel dat heel oude mensen zeer kinds kunnen zijn, vandaar dit metafoor. Verder zegt hij dan ook dat ze van ouderdom niet weten wat zeggen want ze zijn dan waarschijnlijk dement. Toch gebruikt hij hier twee tegenstellingen door te zeggen dat ze kinderen zijn maar dat ze dan weer te oud zijn en niet weten wat zeggen. Ik had meteen door wat hij wilde zeggen want in mijn straat is er een bejaardentehuis en ik zie vaak vele oudjes uit hun raam in het ijle staren. Ten tweede doet Eddy van Vliet beroep op een belangrijke stijlfiguur, de enjambement. Dit is een verschijnsel bij strofrijm waarbij een zin te lang is voor een versregel en dus doorloopt over de volgende versregel. Ik vind dit persoonlijk een handige manier om zo een gedicht iets vloeiends te geven. Ik heb al enkele gedichten van Eddy van Vliet gelezen en het is me opgevallen dat dit een typische stijlfiguur is waar hij vaak gebruik van maakt in zijn gedichten. Persoonlijk vind ik dat dit het gedicht meer samenhang geeft waardoor het gedicht beter onthouden wordt, misschien is dat ook net het doel van de dichter. "... nutteloze uren in chique klinieken." Volgens mij staan die nutteloze uren symbool voor het feit dat hij weet dat hij gaat sterven en dat hij geen nood heeft aan een behandeling waarbij hij later toch nog zal sterven. De dood ontloop je niet. Je kan je dagen rekken maar sterven doet iedereen op een gegeven moment. |
"Leg mij niet in een bed tussen kwijlende kinderen die van ouderdom niet weten wat zeggen." "Klop mij geen geld uit de zak voor nutteloze uren in chique klinieken." |
6. Rijm en klank | Dit gedicht is rijmloos. Vroeger gebruikte men rijm zodat gedichten gemakkelijker waren te onthouden, maar ik denk dat Eddy van Vliet dit oplost door enjambementen te gebruiken waardoor het gedicht op deze manier ook wel goed wordt onthouden door de lezer. | |
7. Ritme en metrum | Dit gedicht van Eddy van Vliet is een vrij vers. Er is geen regelmatige strofebouw, noch maatsysteem of rijm. |